Waarom jij een eiwitshake moet overwegen

door Stefan Moerman

Wanneer je net begint met sporten kom je al snel in aanraking met supplementen. Je vrienden hebben het erover, je sportschool verkoopt ze en je ziet het regelmatig voorbij komen in advertenties. Wat zijn nou al die supplementen en wanneer moet je ermee beginnen?

Sporters

(Fanatieke) sporters beschadigen hun spieren. Dit gebeurt met vrijwel elke fysieke activiteit, met de ene activiteit natuurlijk een stuk meer dan met de ander. Maar feit is dat je je spieren beschadigd met bewegen. Bij krachttraining is bijvoorbeeld het doel om je spieren optimaal te beschadigen zodat je na een rustperiode je spieren weer herstellen. Herhaal dit proces tig keer en je wordt groter en sterker.

Maar ook met bijvoorbeeld wandelen beschadig je je spieren. Natuurlijk gebeurd dit in veel mindere mate maar je spieren zijn aan het werk en beschadigen hierdoor. Dit ga je merken als je meerdere dagen lange stukken loopt met bepakking. Je krijgt spierpijn en bent aan rust toe. Wanneer je spieren dan geen rust krijgen ga je je spieren verbranden. Dit is een ongezond en complex proces. Probeer dit dan ook altijd tegen te gaan door rust te pakken waar je kunt en door genoeg eiwitten te nuttigen.

Het herstel is dus heel belangrijk in dit proces. Herstellen na een training doe je door uit te rusten (slapen) en eiwitten te nuttigen (vlees, vis, noten, bepaalde groenten & supplementen). 

Sporters beschadigen dus hun spieren en voor het herstel hebben ze rust en eiwitten nodig. 


Eiwitten

Van de vele soorten supplementen zijn eiwitten denk ik wel de bekendste. Hier krijgen wij ook de meeste vragen over. 

Wij zijn een grote voorstander van een gezond voedingspatroon. De meeste voedingsstoffen zijn prima uit je eten en drinken te halen. Hier zijn geen supplementen bij nodig. 

Maar als je een fanatieke sporter bent, met een druk leven, dan kom je er bijna niet onderuit om supplementen te nemen. 

Eiwitten kan een goede toevoeging op je dagelijkse voeding zijn. Het is gemakkelijk en snel in te nemen. Als jij merkt dat je soms moeilijk aan je eiwitten komt dan kun je ervoor kiezen om te kijken waar je in je dag nog een maaltijd kunt toevoegen. Of kijk naar hoe je nog meer eiwitten binnen kunt krijgen door bijvoorbeeld meer vlees of vis te eten.

Je kunt er ook voor kiezen om een eiwitshake aan je dagelijkse dieet toe te voegen. Als jij hierdoor elke dag voldoende eiwitten binnenkrijgt dan is dit natuurlijk geen probleem. Hetzelfde geldt voor vitamines. Bijna niemand krijgt elke dag de juiste hoeveelheid vitamines binnen doordat ze niet genoeg groente en fruit eten. Natuurlijk zijn we een voorstander van een gezond dieet, maar dat lukt helaas niet altijd. Het is dan een slimme keuze om te kiezen voor supplementen.