Waarom je elke dag een koude douche moet nemen

door Stefan Moerman

Koud douchen heeft vele voordelen. Het is voor iedereen heel naar om je warme douche terug te draaien naar ijskoud. Maar als je weet welke voordelen koud douchen heeft wil je er misschien ook aan beginnen. In deze post ga ik de belangrijkste voordelen met je bespreken en geef ik op het einde nog een tip hoe je het koud douchen langer voor kunt houden.

Sneller herstel

Als jij na je workouts een koude douche neem zul je sneller herstellen en minder last van spierpijn hebben. Die komt door je bloedsomloop. Wanneer jij koud doucht zal je bloed sneller door je lichaam pompen dus ook op de plek waar je last van hebt of wat je getraind hebt. Hierdoor komen er meer voedingsstoffen (hier zorgt je bloed voor) langs de beschadigde spieren komen en daardoor zul je sneller herstellen.

Een ideale manier dus voor mensen die regelmatig sporten en sneller willen herstellen.

Je krijgt er een betere weerstand van

Van een koude douche krijg je een betere weerstand. Je kunt beter tegen koud weer en bent veel minder vaak verkouden. Doordat je je lichaam minder comfort ‘gunt’ zal je lichaam zich hierop aanpassen en tegen meer bestand zijn. Van een koude douche word  je simpelweg gezonder en minder snel ziek.

Je wordt er mentaal sterker van

Door regelmatig buiten je comfortzone te stappen bouw je wilskracht op. Door regelmatig een zware workout te doen waarbij je echt tot het gaatje gaat bouw je wilskracht op en word je mentaal sterker. Dit betekent dat je beter met je emoties om kunt gaan.

Deze wilskracht krijg je ook van ijskoud douchen. Telkens als jij de kraan terugdraait van warm naar koud zul je uit je comfortzone moeten stappen. En hierdoor word je mentaal een stuk sterker!

Er komen hormonen vrij waardoor je vrolijker bent

Van een koude douche komen hormonen vrij waardoor jij de gehele dag beter gestemd bent. Ik ga je niet vervelen met allemaal wetenschappelijke termen en hoe dit allemaal plaatsvindt maar het is een feit dat wanneer jij regelmatig koud doucht dat je meer hormonen in je lichaam hebt die jou vrolijk maken. Neem dus regelmatig een koude douche in de ochtend en wees verzekerd van een dag waarbij je een stuk minder chagrijnig bent dan voorheen.

Het zorgt ervoor dat je minder stress hebt

Misschien is dit ook wel een combinatie van mentale weerbaarheid en goede hormonen, maar door koud te douchen zul je ook minder stressen. Het is bewezen dat je door een koude douche minder stress hebt in je dagelijks leven. Dit zorgt weer voor een betere gezondheid.

 

Genoeg redenen dus om een koude douche te nemen. Maar hoe hou je het nou eigenlijk vol? Om te beginnen moet je er niet bij nadenken en het gewoon doen. Vooral de eerste paar keer zullen heel vervelend zijn maar je zult er steeds meer aan wennen.

Wanneer je de temperatuur ijskoud zet zul je merken dat je heel snel begint te ademen. Dit is een reactie van je lichaam waardoor je meer energie verbruikt waardoor je het warmer zult krijgen. Probeer echter je adem onder controle te krijgen. Door rustig te ademen zul je de koude douche veel beter aan kunnen. Als je het echt niet meer trekt kun je hem weer op warm zetten of uitzetten. Probeer in ieder geval altijd te stoppen met een koude douche.

Een andere tip is om de tijd dat je koud doucht op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een halve minuut er plak hier steeds 10 seconden bij aan. Op een gegeven moment zul je er steeds beter tegen kunnen en wordt een koude douche gewoon aangenaam.