Spullen die jou gaan helpen met workouts thuis

door Stefan Moerman

Er zijn veel redenen om thuis te sporten: het is goedkoper, je hoeft de deur niet
uit, je kunt zelf bepalen wat je doet en hoelang je het doet. Een nadeel is dat je
lang niet zoveel keuze hebt aan oefeningen als in een sportschool. Dat kun je
oplossen door zelf een aantal dingen aan te schaffen. Hieronder lees je een
aantal voorwerpen die jou kunnen helpen om meer verschillende workouts
thuis te doen.

(Yoga) matje

Als je bij een training een matje neerlegt heb je iets meer comfort dan wanneer
je dat niet doen. Ook zorgt het voor meer grip en zorgt het matje ervoor dat de
zweet op het matje komt in plaats van op je vloer. Een yoga matje is dus ideaal
om te gebruiken wanneer jij thuis gaat trainen. Je buikspieren is trouwens ook
een stuk fijner om te trainen op een zacht matje dan op de harde grond.

Springtouw

Een springtouw is perfect voor cardio training. Ook wanneer je een
krachttraining thuis doet en even afsluit met een aantal minuten springtouwen
geeft dit een gevoel van voldoening. Als je vaker gebruik maakt van een
springtouw tijdens je workouts zul je zien dat je er steeds beter in wordt. Je
kunt sneller springen, je krijgt een beter ritme en je zult het langer volhouden.
Ook is springtouwen een perfecte oefening voor een betere hardlooptechniek.
Je springt op je voorvoet en bij een goede hardlooptechniek gebruik je ook je
voorvoet. Je zult zien dat als je vaak gebruik maakt van een springtouw je een
betere looptechniek zult krijgen waardoor de kans op blessures afneemt.

TRX, suspension trainer

TRX wordt steeds meer gebruikt in sportscholen. Maar je kunt dit natuurlijk ook
heel goed thuis doen. Je hebt natuurlijk wel iets nodig waar je de TRX aan vast
kunt maken en een beetje ruimte.
Je kunt hier veel krachtoefeningen mee bedenken en een leuke workout van
maken. Er zijn heel veel oefeningen op internet te vinden met TRX.
Je zult zien dat je een stuk sterker wordt als je een tijdje gebruik maakt van
TRX, het is een kwestie van doorzetten.

Optrekstang

Thuis trainen is een ideale oplossing als je weinig tijd hebt om naar de
sportschool te gaan. Helaas is het trainen van je rug best wel lastig om thuis te
trainen. Een optrekstang tussen je deur is dan perfect.
Je kunt de optrekstang op verschillende hoogtes ophangen waardoor je het
lichter of zwaarder voor jezelf maakt. Je kunt jezelf ook op verschillende
manieren optrekken waardoor je verschillende spieren in je rug aanspreekt.
Optrekken is een compound oefening wat betekent dat je meer spieren tegelijk
traint. Je traint je rug, je biceps en een beetje je schouders. En uiteraard je
buikspieren omdat je in evenwicht moet blijven.
Ik raad aan om een optrekstand aan te schaffen die je tussen je kozijn kunt
plaatsen en niet bovenaan je kozijn. Met deze optrekstang kun je namelijk van
hoogte verwisselen waardoor je de zwaarte kunt veranderen van de oefening.
Deze optrekstangen zijn wel te vinden op bol.com

Als je iets meer variatie in je workouts wilt is het verstandig om zo nu en dan
iets aan te schaffen wat hierboven staat. Je kunt ermee hele andere workouts
bedenken dan wanneer je deze spullen niet hebt. Stoei er eens mee en zorg dat
je altijd creatief blijft met het bedenken van je thuis-workouts, succes!