Hoe vaak moet je per week sporten?

door Stefan Moerman

Het is algemeen bekend dat sporten goed voor je gezondheid is. Iedereen wil graag sporten en iedereen heeft andere doelen. Maar hoe vaak moet je nou eigenlijk sporten om optimaal resultaat te boeken?
In dit artikel lees je hoe vaak jij moet sporten voor bepaalde doeleinden. 

Spieropbouw

Voor spieropbouw is het heel belangrijk dat je genoeg sport, maar misschien is het nog wel belangrijker dat je spieren ook rust krijgen. Ik raad aan om elke spiergroep (dus borstspieren, rugspieren, benen, etc.) 2 keer per week te trainen voor optimale groei. Dit kun je bijvoorbeeld doen door 3 keer per week een fullbody schema aan te houden. Hierbij kun je op maandag, woensdag en vrijdag je hele lichaam trainen en zul je de dagen tussen de trainingsdagen door rust pakken. 

Je kunt ook gebruik maken van een zogenaamd split-schema. Hierbij train je op 1 dag een gedeelte van je lichaam, bijvoorbeeld je borstspieren en je triceps. Als je zo’n schema aanhoudt moet je rekening houden met 6 trainingsdagen per week. Hierbij zul je zien dat je sneller spieren opbouwt, maar daar lever je natuurlijk ook meer tijd voor in. 

Conditie

Om je conditie op te bouwen gelden weer hele andere regels. Uiteraard hangt het er heel erg van af hoe goed jouw conditie op dit moment al is. Als je net begint met je conditie opbouw kan 2 keer per week cardio al voldoende zijn om hem te verbeteren. 

Ben je al een tijdje bezig met cardio dan kun je de progressive overload realiseren door steeds een langere cardiosessie te houden en uiteindelijk meer dagen aan je conditie te werken.

Het is dus verstandig om te beginnen met 2 dagen per week en dit rustig uit te bouwen naar langere sessies en meer sessies per week. Hiermee voorkom je blessures en zul je toch progressie boeken.

Kracht

Wederom is het met kracht belangrijk dat je rustig begint. Hiermee kun je ook al sterker worden door te beginnen met 2 dagen per week aan je kracht te werken, mits je het goede schema hebt. Je kracht zul je vooral verbeteren door de 3 grootste compound oefeningen: squat, deadlift en benchpress.

Het is belangrijk dat je het trainen op kracht altijd bezig bent met het zwaarder maken voor jezelf. Bij wijze van zou je elke training het gewicht kunnen verhogen met een aantal kilo om jezelf uit te dagen. Doe je dit bij elke training dan zul je na een aantal weken zien dat je een stuk sterker bent geworden.

Afvallen

Ik ben van mening dat je niet eens hoeft te sporten om af te vallen. Het hele principe van afvallen is ervoor zorgen dat je calorie inname minder is dan je calorie verbruik. Natuurlijk helpt het wel als je sport en het is ook gezond voor je om het erbij te doen. Wil je dus echt afvallen is het aan te raden om veel bezig te zijn met je voeding en minder te gaan eten. Probeer hierbij een aantal keer per week te wandelen. Dit kun je later uitbouwen naar bijvoorbeeld hardlopen en krachttraining. 

Met afvallen zul je zien dat het in het begin heel gemakkelijk gaat maar dat het steeds moeilijker wordt. Dan is sporten een goede uitkomst om extra calorieën te verbranden.