Herstel beter met een goede nachtrust

door Stefan Moerman

We weten ondertussen allemaal dat herstel minstens zo belangrijk is als een goede training. Voeding speelt hier een cruciale rol in. Maar ook slaap is belangrijk om optimale rust te krijgen. Maar hoe pak je nou die optimale rust?


Tijdens een training krijgen je spieren een opdonder. Deze beschadigingen aan je spieren moet je weer repareren. Dit doe je door eiwitten te eten/drinken en door rust te nemen. Je lichaam heeft tijd nodig om die eiwitten te verwerken en je spieren te herstellen.


Slaap


Als je regelmatig sport wil je natuurlijk ook progressie blijven zien. Zorg ervoor dat je minimaal 7 uren per nacht slaapt zodat je voldoende rust krijgt. Probeer voor het slapen gaan een kopje thee te drinken. Thee is rustgevend voor je lichaam omdat je hartslag naar beneden gaat van warme dranken, ideaal dus voor het slapen. 


Probeer ook minimaal 1 uur voor het slapen gaan niet meer naar een scherm te kijken. Leg dus je telefoon al een uur voordat je gaat slapen gaat weg, doe de televisie uit en ga lekker een boek lezen. Als we het nu toch over persoonlijke ontwikkeling hebben.. ;)


Melatonine


Je kunt er ook voor kiezen om een supplement te nemen om je slaapkwaliteit te verbeteren. Melatonine is hier doorgaans een goed hulpmiddel voor. Melatonine is een natuurlijk hormoon die je zelf al aanmaakt. Melatonine zorgt ervoor dat jouw slaap-waakritme in balans blijft. Neem je hier dus een supplement van dan zul je merken dat je dieper slaapt en gemakkelijker in slaap komt. 


L-tryptofaan


L-tryptofaan is een aminozuur waar je vrijwel nooit genoeg van binnenkrijgt met een normaal dieet. Omdat in heel weinig voedsel dit aminozuur aanwezig is is het aan te raden om dit als supplement te gebruiken. Het helpt problemen als stress, depressie en slaapstoornissen verhelpen. In combinatie met melatonine zorgt het voor een betere balans in je slaap-waakritme.