Dit is waarom jij niet gespierder wordt

door Stefan Moerman

De nachtmerrie van elke fanatieke krachtsporter: keihard werken en geen resultaat zien. In dit artikel neem ik een aantal fouten door die veel sporters maken als het gaat om krachttraining of bodybuilding. Ga eens voor jezelf na of jij een van deze fouten maakt en wees eerlijk tegen jezelf. Probeer dit aan te passen en zie of het werkt.

Valkuil 1: Je traint op de verkeerde manier

Veel mensen zijn te veel met een ander bezig in de sportschool en niet met zichzelf. Hierdoor trainen zij niet meer op hypertrofie. Je pakt te veel gewicht en te weinig herhalingen. Je wordt wel sterker maar je spieren worden niet groter. Probeer het gewoon bij 4 setjes van 12 herhalingen te houden, ookal kun je dit niet met heel veel gewicht. Zet je ego opzij en zult zien dat je spieren weer groter worden.

Heb je dit eenmaal bereikt kun je altijd nog op kracht gaan trainen.

Valkuil 2: Je dieet is niet op orde

Vooral als jij van jezelf niet snel aankomt zul je meer moeten eten. Je ziet vaak mensen die van zichzelf vrij dun gebouwd zijn die niet kunnen aankomen noch spieren kunnen kweken. Je zult gewoon meer moeten eten.

Als je van jezelf weet dat je voldoende calorieën in neemt per dag en toch komt je niet in spiermassa aan zul je moeten kijken naar je eiwitinname per dag. Probeer dit eens te verhogen. Een goede richtlijn voor fanatieke sporters is 2 gram eiwit per lichaamskilo. Je zult dit wel niet allemaal opnemen maar dan weet je zeker dat je voldoende eiwitten inneemt.

Valkuil 3: Je rust niet goed

Mensen die niet genoeg rust nemen tussen hun trainingen door zullen ook niet het optimale uit hun trainingen halen. Zorg ervoor dat er gemiddeld 48 uur per training voor elke spiergroep zit. Train dus niet 2 dagen achter elkaar je borst want dit zal alleen maar spieren afbreken.

Het principe van bodybuilden is dat je je spieren tijdens het trainen beschadigd, vervolgens eet je goed en slaap je goed en hierdoor zullen je spieren herstellen en groter worden. Ben je alleen maar aan het trainen, dan zullen je spieren nooit herstellen en dus niet groter worden. In dit geval geldt: less=more.

Valkuil 4: Elke training is hetzelfde

Zorg ervoor dat je variatie in je trainingen hebt. Als je elke keer precies dezelfde manier traint omdat je dat gewoon leuk vindt of niet weet wat je anders moet doen, zal je lichaam hieraan wennen en niet meer groeien. Doe eens een superset of een dropset, doe eens de oefening die je normaal als laatste doet nu als eerste, doe eens wat minder oefeningen en wat meer setjes, probeer eens wat meer gewicht te pakken, etc.

Als je dit toepast zul je je lichaam altijd triggeren en weet je lichaam nooit wat hij kan verwachten. Hierdoor zal er geen gewenning zijn en zul je je spieren meer beschadigen (wat goed is).

Probeer ook niet langer dan 8 weken hetzelfde schema aan te houden. Maar wissel om de zoveel tijd van schema, om dezelfde reden.

Een andere tip is om eens in de zoveel tijd een rustweek te nemen. Doe dit bijvoorbeeld om de 10 weken. Hierdoor zal je lichaam ‘’resetten’’ en zul je weer meer hypertrofie creëren als je weer begint met sporten.