De kunst van het sprinten

door Stefan Moerman

Hardlopen is een hele brede sport. Zo heb je lange duurlopen, korte duurlopen, estafette, fartlek, maar ook sprinten. Door sprinten word je over het algemeen een snellere loper. Maar hoe pas je het sprinten nu eigenlijk toe in je hardloopschema? In dit artikel leer ik je hier meer over.

Waarom sprinten?

De reden dat jij sprinten moet gaan toepassen in je trainingen is omdat je er simpelweg sneller van wordt. Je traint op een andere manier je spieren en je uithoudingsvermogen. Bij langere sprints zorg je ervoor dat je lichaam went aan de snelheid en hierdoor zul je tijdens je duurlopen automatisch sneller lopen, op de langer termijn natuurlijk.

Door sprinten train je je spieren explosiever dan wanneer je alleen maar duurlopen doet. Het zorgt ervoor dat je spieren sterker worden. Hierdoor zul je uiteindelijk een snellere hardlopen worden.

Uiteraard passen we het sprinten ook toe omdat we variatie willen met onze trainingen. Je wordt niet beter door 3 keer per week hetzelfde rondje op hetzelfde tempo te lopen. Variatie is key in vrijwel elke sport.

Hoe pas je sprinten toe tijden het hardlopen?

Door 1 keer per week een sprint workout te doen verbeter jij je snelheid op de langer termijn. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk?

Voor een workout als deze is het belangrijk dat je spieren goed warm zijn, aan blessures heeft natuurlijk niemand iets. Zorg er dus voor dat je een goede warming up hebt gedaan voordat je begint met sprinten.

Nu kun je ervoor kiezen om hele snelle, korte sprintjes te trekken of om iets langere, minder snelle sprintjes te trekken. Ik raad aan om, wanneer je net begint met sprinten, iets langere en minder snelle sprintjes te trekken. Dit omdat je spieren er nog niet aan gewend zijn en je op deze manier de snelheid kunt opbouwen na een aantal trainingen.

Je kunt bijvoorbeeld in 1 training 4 sprinten van 3 minuten doen met 2 minuten (actieve) rust tussen de sprints door. Dit kun je uiteindelijk uitbouwen naar 6 sprints van 3 minuten. Door het elke week zwaarder voor jezelf te maken blijf je je lichaam uitdagen en zul je zien dat je steeds beter wordt. Je kunt bijvoorbeeld langer sprinten, korter sprinten maar sneller, minder rust tussendoor, etc.

 

Ik hoop dat je iets aan dit artikel gehad hebt en ik wens je veel succes bij je volgende sprint-workout.