De beste hardlooptechniek leer je hier

door Stefan Moerman

Hardlopen wordt een steeds populairdere sport. Hardlopen is voor vele doeleinden goed te gebruik: je krijgt er een betere conditie van, je valt ervan af en je wordt er algeheel gezonder van. Helaas is hardlopen ook blessuregevoelig. Veel mensen hebben het door hardlopen al ondervonden: pijntjes en last van hun spieren. In dit artikel ga ik je leren waar je op moet letten tijdens het hardlopen en hoe jij een betere techniek krijgt.

Om te beginnen raad ik je aan om eens in de zoveel tijd een ‘techniek-workout’ te plannen waarbij je alleen maar oefeningen doet die je gaan helpen je techniek te verbeteren. Dit kun je bijvoorbeeld eens in de twee weken doen. Tijdens deze loopscholing ga je verschillende oefeningen toen. Ik som hier een aantal oefeningen voor je op die kunt doen in deze training:

  • Trippelen
  • Op je tenen lopen
  • Op je hakken lopen
  • Schaatsende bewegingen maken
  • Huppelen
  • Hinkelen
  • Overdreven op je tenen rennen

Door deze oefeningen train je spieren die je niet met hardlopen traint. Je krijgt er dus sterkere benen door, hierdoor zul je minder blessuregevoelig zijn.

Hardlooptechniek

Maar wat is nou de juiste hardlooptechniek? Eigenlijk is dat lastig te zeggen. Voor sommige mensen werkt de ene techniek beter dan de andere. 

Toen ik begon met hardlopen (inmiddels alweer 4 jaar geleden) heb ik een hardloopclinic gevolgd. Je begint hier letterlijk bij de basis. Hier hebben we een techniek aangeleerd waarbij je vooral op je voorvoet loopt. Je hebt je bovenlichaam licht naar voren gebogen, kijkt recht voor je uit (zorgt voor meer zuurstof) en je landt en zet af met je voorvoet. Met deze techniek zorg je ervoor dat je lichaam een soort van veer wordt, met elke landing veert je lichaam mee. Hierdoor zullen je enkels, je schenen, je knieën, je bovenbenen, je heupen en je rug minder harde klappen op hoeven vangen. Je gehele lichaam absorbeert de landing waardoor je minder snel blessures oploopt.

De juiste hardlooptechniek

Dit is de basistechniek die je later voor jezelf kunt personaliseren op de manier waarop jij het prettigst loopt. Let er ook op dat je voet niet voorbij je knie moet komen tijdens je stappen. Wat je dan krijgt is dat je je scheen over strekt en alle klappen met je schenen opvangt. Dit kun je doen door te letten op je voorvoet landing en door kleine pasjes te zetten. Voelt in het begin wat onwennig maar dit veranderd naarmate je het vaker doet. 


Heb je deze techniek onder de knie dan kun je een keer in de zoveel tijd een techniek-workout doen die in het begin van dit artikel is beschreven, om je techniek beter te maken.