6 tips om snel 5 kilo af te vallen

door Stefan Moerman

Snel afvallen, kan dat eigenlijk wel? Ik denk van wel. Al ben ik wel van mening
dat afvallen op een gezonde manier moet gaan en dus een levensstijl moet
worden. En dit moet je zeker doorzetten nadat je op je streefgewicht bent.

Je valt niet af door jezelf uit te hongeren of 6 keer per week te gaan sporten. Je
bouwt een levensstijl op die je gaat helpen met het afvallen, het is dus bijzaak
dat je afvalt. Je gezonde levensstijl resulteert in een beter conditie, een beter
humeur, een strakker lichaam en minder kilo’s. Oké, genoeg gepraat, in dit
artikel geef ik jou 5 tips hoe je snel kunt afvallen op een gezonde manier. Tijd
om aan de slag te gaan!


Tip 1: Meer water drinken


Door meer water te drinken zul je gedurende de dag minder honger hebben.
Hierdoor ga je minder eten en krijg je minder calorieën binnen. Water drinken
is sowieso goed voor je omdat je je lichaam ‘reinigt’. Je plast meer afvalstoffen
uit en krijg er energie van. Probeer elke dag zo’n 2 liter water te drinken, dit is
ongeveer 7 á 8 glazen per dag.


Tip 2: Probeer krachttraining

 

Veel mensen die willen afvallen gaan eindeloos cardio doen. Het is beter om
krachttraining te doen. Krachttraining zorgt ervoor dat je na je training ook nog
calorieën verbrandt. Dit gebeurt niet als je alleen cardio doet. Terwijl je rust zul
je nog steeds calorieën verbranden omdat je lichaam harder moet werken om
van een krachttraining te herstellen dan van een cardiotraining. Vooral bij
compound oefeningen (krachtoefeningen waarbij je meerdere spieren traint,
zoals de squat en de deadlift). Uiteindelijk zal je lichaam er ook strakker uitzien
van krachttraining! Win win dus.
De meest ideale situatie is natuurlijk als je krachttraining én cardio doet, maar
als je dan toch moet kiezen zul je sneller afvallen van krachttraining dan van
cardio.

 

Tip 3: Neem zo nu en dan een koude douche


Het is echt een hel, een koude douche nemen. Vooral op een vroege
winterochtend. Het brengt alleen zoveel voordelen met zich mee dat ik het
iedereen aanraadt! Een van de voordelen is dat het bruine vetcellen verbrandt.
Door regelmatig een koude douche te nemen zul je meer bruine vetcellen
verbranden waardoor je lichaam er na een tijd een stuk strakker uit zal zien.

Uiteraard is het nemen van een koude douche ook ontzettend gezond voor je.
Je krijgt er flink wat energie van gedurende de dag en je bent ook een stuk
vrolijker doordat er allerlei hormonen vrijkomen tijdens de koude douche.


Tip 4: Tel je calorieverbruik en neem minder calorieën in

Eigenlijk de meest simpele tip als het draait om afvallen: tel je calorieën. Er zijn
een hele hoop sites te vinden waar je een aantal gegevens in kunt vullen die
vervolgens voor je uitrekenen hoeveel calorieën jij gemiddeld per dag
verbruikt. Als jij elke dag onder deze hoeveelheid zit ben je verzekerd dat je af
zult vallen, zo simpel is het nou eenmaal.
Een goede tip is hierbij om een app op je telefoon te installeren waarbij je elk
voedingsproduct in kunt voeren. Deze app weet van vrijwel elk product hoeveel
calorieën erin zitten en zo kun jij zien hoeveel je nog kunt eten/drinken.
To do: bereken je calorieverbruik door één van de vele websites die dit voor je
kan doen. En download een app die je voeding bij kan houden. Dit zal ergens bij
de categorie voeding staan.


Tip 5: Wees actiever gedurende de dag

Door actiever te zijn over te gehele dag hoef je opzich niet eens te sporten. Je
zult je verbazen hoeveel calorieën extra je verbrandt als je bijvoorbeeld eens
op de fiets naar je werk gaat, lopend boodschappen gaat doen, de hond 2 keer
meer uitlaat, avonds eens een wandeling maakt, vaker de trap te nemen in
plaats van de lift, etc. Zoveel manier waarbij je extra beweegt waar je niet eens
zoveel meer moeite voor hoeft te doen. Je krijgt er op den duur ook meerenergie van omdat je lichaam zich aanpast aan de activiteiten op een dag.

 

Tip 6: Eet genoeg eiwitten en vitamines


Eiwitten helpen je bij het herstellen van je spieren. Als je regelmatig sport zul je
je spieren ‘beschadigen’. Klinkt allemaal heel ernstig, is het niet. Als jij genoeg
eiwitten eet na het ‘beschadigen’ van je spieren zullen je spieren sterker
worden en kun je bijvoorbeeld sneller lopen of het langer vol kunnen houden.
Bij dit hele proces verbrand je calorieën en dus gewicht. Je zult er na een tijdje
een stuk strakker uitzien als je regelmatig sport en voldoende eiwitten eet.
Maar wat is nou voldoende? Om het gemakkelijk te houden is aan te raden om
gemiddeld 1 gram eiwit per kilogram per dag te nemen. Weeg jij dus 70 kg,
zorg dan dat je 70 gram eiwit per dag naar binnen krijgt. Lijkt heel veel maar
dat valt best wel mee. Met een gezond dieet zit je hier zomaar op.

Zorg echter dat je ook voldoende vitamines binnen krijgt. Als jij een behoorlijk
vitaminetekort hebt doordat je je alleen maar focust op de eiwitten zal je
lichaam de eiwitten niet meer opnemen en herstel je dus niet goed. Door
dagelijks genoeg groente en fruit te eten zorg je voor voldoende vitamines en
neemt jouw lichaam gewoon alle voedingsstoffen goed op, dus ook eiwitten.

De boodschap die ik wil overbrengen is om je niet alleen te focussen op het
afvallen. Probeer een gezonde levensstijl te creeeren. Door deze tips in je
dagelijkse leven toe te passen heb je al een heel goed begin en dit kun je prima
uitbouwen. Ik weet zeker dat als je dit een aantal weken volhoud je een stuk
beter in je vel zit én dat je meerder kilo’s bent afgevallen.
Probeer niet in een korte periode zoveel mogelijk kilo’s kwijt te raken. Je
lichaam zal een ‘klap’ krijgen en zodra jij weer terugvalt in je oude
levenspatroon zullen de kilo’s er binnen no time weer aanzitten. Zonde als je
het mij vraagt. Veel succes met jouw nieuwe levensstijl en geniet er vooral van!