4 tips bij het beginnen met hardlopen

door Stefan Moerman

Mensen die meer willen sporten maar niet precies weten wat ze willen doen komen vaak uit bij hardlopen. Helemaal niet zo gek natuurlijk, het is goedkoop en je kunt het doen zodra je de deur uitloopt.

In dit artikel geef ik je 4 tips die je kunnen helpen bij een goede voorbereiding als jij wilt beginnen met hardlopen.

1.    Heb een doel en maak een plan

Voordat je gaat hardlopen is het belangrijk dat je weet waarvoor je gaat hardlopen. Wil je afvallen? Wil je trainen voor een halve marathon? Wil je sneller worden op de 5 kilometer? Allemaal doelen die vragen om een andere aanpak.

Heb je jouw doel helder dan is het belangrijk dat je hier een plan en misschien wel een trainingsschema voor gaat maken. Hoe vaak per week heb je tijd om te trainen? Wat is je huidige niveau? Loop je alleen of met iemand? Allemaal punten die je mee moet nemen om je plan te maken.

Laten we als voorbeeld nemen dat je train voor de 5 kilometer en dat je 3 keer per week wilt gaan trainen. Een effectief plan zou dan zijn om 1 duurloop, 1 interval en 1 tempoloop. Als je dit gedurende 9 weken volhoudt heb je een goed plan om toe te werken naar die 5 kilometer.

Op deze manier kun je een plan voor jouw doel maken.

2.    Zorg voor een goede techniek

Als je net bent begonnen met hardlopen is het lastig om de juiste techniek toe te passen. Zelfs als je al jaren loopt is het soms goed om even op je techniek te trainen. Om eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld 1 keer in de 2 weken) een training in te plannen waarbij je alleen op techniek focust is helemaal niet zo’n gek idee. Ik heb een artikel geschreven met specifieke hardlooptechnieken die je gaan helpen op de langer termijn.

Wat je ook kunt doen is een hardloopcursus volgen bij jou in de buurt. Dit duurt meestal een aantal weken en zij zorgen ervoor dat je met een goede techniek de cursus afsluit.

3.    Dynamisch rekken en statisch rekken

Lange spieren gaat je helpen om beter te lopen. Door regelmatig je spieren te rekken zorg je ervoor dat de doorbloeding beter wordt en dat je sneller herstelt van je vorige training.

Binnenkort ga ik een artikel schrijven over rekken en wanneer je het beste kunt rekken.

4.    Fartlek

Waarschijnlijk een compleet onbekend woord voor de meesten. Fartlek houdt in dat je speelt met je snelheid. Het ene moment kun je een heel stuk rustig hardlopen en even later ben je bezig met 4 sprintjes. Door in je training te spelen met je snelheid zorg je ervoor dat je sneller wordt, je spieren traint en een beter conditie opbouwt. In dit artikel ga ik dieper in op fartlek en wanneer je het toe kunt passen.

 

 

Als laatste wil ik je nog meegeven dat je niet TE fanatiek wordt. Zorg ervoor dat je na elke training goed herstelt en dat je niet elke dag traint. Goed eten en goed slapen is even belangrijk als een goede training. Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en veel succes met je volgende run.